strona główna  artykuły obrazkikalendarium o co chodzi Tajniak
podpisy (protest) podpisy (dymisja) popierają protest Księga gości


 Artykuły:



Od poniedziałku nowa ramówka radiowej "Trójki"

Gazeta Wyborcza - 18 kwietnia 2002

Od poniedziałku w radiowej "Trójce" nastąpią wielkie zmiany. Czy po kuracji odmładzającej jaką zapowiedział nowy szef stacji Witold Laskowski, miłośnicy "Trójki" poznają swoje radio?

Perspektywą głębokiej metamorfozy "Trójki" wierni słuchacze tego programu byli przerażeni. Przeciwnicy zmian zorganizowali nawet głośny protest przed siedzibą radia przy ul. Myśliwieckiej w Warszawie. Jednak według zapewnień nowego kierownictwa niewiele elementów dawnej "Trójki" zniknie z nowej ramówki na dobre. Na pewno za to nowa "Trójka" żegna się oficjalnie z nazwą "Program III Polskiego Radia".

Pożegna się też z kilkoma audycjami, takimi jak "Studio el-muzyki", "Zagadki literackie" czy "Klub ludzi ciekawych wszystkiego" Hanny-Marii Gizy. Jak twierdzi Laskowski zainteresowani bez trudu odnajdą podobne propozycje w innych kanałach Polskiego Radia, przede wszystkim w Programie II i Radiu BIS. W nowej ramówce pozostanie lista przebojów Marka Niedźwiedzkiego, magazyn "Zapraszamy do Trójki", dyskusyjny "Klub Trójki" i "Powtórka z rozrywki" - tyle że w innych godzinach. Jak wyjaśniał autor nowej ramówki, dyrektor Adam Fiałkowski, reforma ma dostosować program do trybu życia słuchaczy, tak by audycja wymagająca skupionego odbioru nie przypadała na porę, kiedy większość odbiorców np. jedzie samochodem.

Docelowymi słuchaczami "Trójki" są osoby z przedziału wiekowego 25-49 lat z wykształceniem minimum średnim, mieszkające w miejscowościach powyżej 10 tys. mieszkańców, zarabiające powyżej średniej krajowej. Dziś według styczniowych danych SMG/KRC "Trójki" słucha 4,7 proc. badanych. Kierownictwo rozgłośni liczy, że do końca roku odsetek ten wzrośnie do 6 proc. Docelowo "Trójka" ma osiągnąć 10 proc. udziału w rynku.

Nowa "Trójka" chce odzyskać słuchaczy pamiętających jeszcze dawne kultowe audycje: "Nie tylko dla orłów" czy "Teatrzyk Zielone Oko". Teatrzyk grozy i sensacji wróci na antenę o 23:30, zarówno ze słuchowiskami archiwalnymi, jak i nowymi. Surrealistyczny humor "Nie tylko dla orłów" ma powrócić w porannej sobotniej audycji "Grakuchnia" Jana Chojnackiego i Grzegorza Wasowskiego. W niedzielę w "Mann and woman" Wojciech Mann będzie dyskutować o stereotypach damsko-męskich z Katarzyną Grocholą (tak jak przed laty plotkował z Alicją Resich-Modlińską), a w dni powszednie w bloku przedpołudniowym Wojciech Malajkat i Zbigniew Zamachowski będą prowadzić radio-turniej z udziałem słuchaczy "Moja pierwsza piosenka". W południe prowokacyjny talk-show "Za, a nawet przeciw" poprowadzi Kuba Strzyczkowski. Pojawią się też nowe głosy, m.in. Michał Kowalewski i Rafał Sławoń z Radia Zet. Zmieni się logo stacji i - nieco - oprawa muzyczna. Nowe dżingle mają towarzyszyć programom informacyjnym. Nie zmieni się za to oprawa "Listy Przebojów Programu III".

Wbrew obawom, z "Trójki" nie znika ani kultura, ani publicystyka. W ramówce zostaje wieczorny "Klub Trójki", a "Puls Trójki" przeniesiony zostaje z 9.30 na 18, by stał się komentarzem do wydarzeń bieżącego dnia, zamiast dnia poprzedniego. Kierownictwo stacji liczy na interakcje ze słuchaczami - od niedawna funkcjonuje nowy łatwy do zapamiętania telefon do redakcji - 333 33 33. Nowa ramówka przewiduje m.in. głosowania SMS-owe oraz internetowe. "Liście Przebojów Programu III" będzie towarzyszyć - tak jak obecnie - czat na portalu gazeta.pl.

Promocja zmienionej "Trójki" ma ruszyć jesienią. Na razie znane jest tylko jej hasło (pojawiające się już w dżinglach): "Trójka - twoje pierwsze radio".

Wojciech Orliński, PAP - Gazeta Wyborcza, 18 kwietnia 2002



Od redakcji Tajniaka:

Powyższy artykuł wydrukowała Gazeta Wyborcza po rocznym milczeniu i odmawianiu skomentowania sprawy działalności wiceprezesa Eugeniusza Smolara. Gazeta Wyborcza jest własnością AGORY S.A., o której mówi się, że chce rozszerzyć swoją działalność o ogólnopolską telewizję i ogólnopolską stację radiową. Aktualnie Gazeta Wyborcza współpracuje z Programem Trzecim przy okazji czatu w czasie trwania Listy Przebojów Programu Trzeciego. W tym kontekście słowa "Wbrew obawom, z "Trójki" nie znika ani kultura, ani publicystyka" nabierają specyficznego znaczenia.