strona główna  artykuły obrazkikalendarium o co chodzi Tajniak
podpisy (protest) podpisy (dymisja) popierają protest Księga gości


 Czytaj też:

Artykuły - spis

1. List do Ministra Skarbu Wiesława Kaczmarka

2. Odpowiedź Ministra Skarbu



Odpowiedź Ministra Skarbu Wiesława Kaczmarka

DEPARTAMENT
NADZORU WŁAŚCICIELSKIEGO II
uł.Krucza 36/Wspólna 6
00-522 Warszawa,
Tel. 695 8704, fax 629 5404
MSP /DNWII/IV/2233 /02/MGS

Warszawa, dnia 9.05.2002 r.


Pani Joanna Grochowska
Częstochowa

Szanowna Pani,

     W odpowiedzi na Pani pisma kierowane do Ministerstwa Skarbu Państwa uprzejmie przedstawiam odpowiedź. Jednocześnie informuję Panią, iż kwestie dotyczące treści programu nie są przedmiotem kompetencji Ministra Skarbu Państwa. Zgodnie z dyspozycjami ustawy o radiofonii i telewizji Minister Skarbu Państwa reprezentujący akcjonariusza w Walnym Zgromadzeniu nie może wydawać Zarządowi wiążących poleceń w kwestiach programowych. Jednakże w związku z Pani pismem Ministerstwo Skarbu Państwa wystąpiło do Rady Nadzorczej i Rady Programowej Polskiego Radia S.A. z prośbą o wyjaśnienie. Opóźnienie w przekazaniu Pani odpowiedzi spowodowane było oczekiwaniem na odpowiedź organów Spółki.

     Odpowiadając na pismo MSP Przewodniczący Rady Programowej Polskiego Radia S.A. Pan Stanisław Sołtys przekazał w imieniu Rady stanowisko, w którym wyjaśnił przesłanki warunkujące politykę programową w Polskim Radiu, zwłaszcza zaś wobec programu trzeciego. W przekazanym piśmie czytamy m.in., iż powstanie w latach 90-tych radiofonii komercyjnej w Polsce doprowadziło do podziału audytorium radiowego na część słuchającą głównie radia publicznego i tych, którzy słuchają głównie rozgłośni prywatnych. Proporcje między liczbą słuchaczy wiernych radiu publicznemu i zwolennikami radiofonii komercyjnej są różne w różnych krajach. W zdecydowanej większości państw europejskich dominuje radio publiczne. Tylko w kilku przewagę mają rozgłośnie prywatne, a do wyjątków należą kraje, gdzie radia publicznego słucha mniej niż 1/3 ogółu radiosłuchaczy. Polska (32% audytorium dla radia publicznego) obok Francji (25%), Luksemburga (29%) i Hiszpanii (28%) należy do tych właśnie krajów. Na gwałtowne kurczenie się audytorium Polskiego Radia wpływała przede wszystkim zmniejszająca się liczba słuchaczy Programu III. Nie mogło to satysfakcjonować władz "Polskiego Radia S.A. Z tego względu Zarząd PR podjął, zwłaszcza w ostatnim czasie, energiczne działania programowe i kadrowe dla powstrzymania marginalizacji "Trójki" i pozyskania przez nią nowych, przede wszystkim młodych słuchaczy.

     Rada Programowa, jak również Zarząd są świadomi, iż zmiany te wywołują protesty u części słuchaczy "Trójki" szczególnie przywiązanych do dotychczasowych pozycji programowych, pór ich nadawania i dziennikarzy będących ich autorami. Z drogiej jednak strony pozostawienie wszystkiego bez zmian wzmacniałoby utrzymujący się od lat trend ograniczania audytorium tego programu z obecnych. 4,5-5% (co i tak jest poziomem bardzo niskim, jak na program rozrywkowo-informacyjny) do 3%, co odpowiada raczej programom przeznaczonym dla specjalnych grup słuchaczy. Szczególnie dotkliwa jest utrata słuchaczy młodych na rzecz rozgłośni komercyjnych, gdy "Trójka" z założenia - odmiennie od Programu I - była od chwili powstania i ma być anteną ludzi młodych w grupie wiekowej 20-40 lat. Dlatego Rada Programowa "Polskiego Radia" S.A. na posiedzeniu w dniu 4 lutego 2002 roku po zapoznaniu się z przedstawionym projektem ramówki Programu III przyjęła stanowisko, w którym stwierdza się m.in.:

     "Zaprezentowany projekt zapowiada się obiecująco. Akceptujemy generalne założenie zachowania charakteru "Trójki" - jako radia towarzyszącego luaztom aktywnym, ambitnym, pragnącym wyrobić sobie własne zdanie na temat różnych zjawisk. Dla takiego słuchacza atrakcyjnie są, lub mogą słać się - dzięki treściom i "brzmieniu" Programu III - te nurty polskiej kultury, które pozwalają^ patrzeć z dystansem i humorem na otaczającą rzeczywistość. Żdajemy sobie sprawe, iż jest to zadanie trudne, bowiem polega ono na potqczeniu tradycji, tj. dotychczasowego dorobku Programu III z otwarciem na nowe pomysły i wyzwania. Efektem tych działań powinno być - bez utraty dotychczasowych zdobycie młodszej generacji słuchaczy ".

     Jednocześnie Rada Programowa wyjaśniła, iż w jej ocenie jakiekolwiek kategoryczne wnioski co do skuteczności podejmowanych przez Zarząd "Polskiego Radia" S.A. działań programowych są. obecnie przedwczesne. Rada Programowa podejmie analizę rezultatów zmian w Programie III na przełomie III i IV kwartatu tego roku.

     Rada Nadzorcza w odpowiedzi na wystąpienie Ministerstwa Skarbu Państwa poinformowała, iż aktualna formuła Programu III była wielokrotnie dyskutowana na forum Zarządu, Rady Nadzorczej i Rady Programowej. Rada Nadzorcza po dyskusjach, nie bagatelizując głosów słuchaczy w pełni zaakceptowała nową ramówkę co stało się dla Dyrekcji Programu III podstawą do jej wprowadzenia.

     Odpowiedź na Pani pismo z dnia 24 kwietnia 2002r. zostanie przekazana po uzyskaniu stanowiska Zarządu Polskiego Radia S.A.

Z poważaniem,
DYREKTOR DEPARTAMENTU
NADZORU WŁAŚCICIELSKIEGO
Elżbieta Niebisz
(w/z podpis nieczytelny)